Distribuie prietenilor:

Despre angajare, cu doi specialiști de recrutare: cum obții un job și ce așteptări salariale trebuie să ai (Interviu)

Despre angajare, cu doi specialiști de recrutare: cum obții un job și ce așteptări salariale trebuie să ai (Interviu)
Distribuie prietenilor:

Piața muncii din Republica Moldova suferă de o carență de angajați buni, în cele mai diverse domenii de activitate- asta ne spun specialiștii de recrutare. Tinerii care au ieșit de pe băncile unui liceu și vor să-și continue studiile la o facultate trebui să țină cont atât de ce oferă piața de recrutare, cât și de propriile abilități de care dispune.  Diana Vrabie, Development Manager la HR Simple Solutions, ne-a făcut o radiografie a celor mai căutate joburi, importanța studiilor și alte detalii de care să te conduci când vrei să obții un job. 

Care sunt cele mai căutate joburi de pe piața muncii?

Sunt căutați mulți specialiști, începând de la sales, asistenți, operatori call center. În urma migrației, tot spectrul de poziții sunt în căutare. Tinerii vor un job bine plătit, cât mai simplu de făcut și cu cât mai multă flexibilitate din partea angajatorului. Dacă este să vorbim despre poziții, sunt multe: marketing, digital marketing, SEO, sale prin internet, tot spectru din IT: testeri, coderi, dezvoltatori web.

 În ce măsura ar trebui să țină cont de cerințele pieței de muncă tinerii care vor să meargă la o facultate?

Programele universităților nu sunt întotdeauna adaptate la ceea ce se cere, programul de studii merge paralel cu piața și necesitățile ei. Adițional cu ceea ce se întâmplă la facultate ar trebui să facă un job de voluntar, care o să le ajute mai târziu să înțeleagă specificul profesiei. Cerințele se schimbă de la o zi la alta, apar aspecte ale jobului care nu se predau la facultate, cel mai bine este să înveți din job însăși.

Ce rol are voluntariatul în ochii angajatorului?

Nu am observat din partea clienților noștri, cel puțin, un mare accent pe acest domeniu. Însă colegii care au avut o experiență în domeniul voluntariatului sunt mult mai pregătiți, mai flexibili față de viața practică,  sunt mai deschiși, încrezuți în sine și adaptabili, ceea ce  cumpără la un interviu de angajare. Doar citind din cărți  este greu să treaci de un interviu.

De ce ar trebui să țină cont tinerii pentru aș cunoște mai bine competențele cheie?

Tinerii trebuie, cât mai curând, să înceapă să se cunoască, ce le-ar plăcea să facă, aspectele lor personale. Asta le-ar ajuta să se încadreze în jobul lor viitor. Noi avem tendința să credem despre noi mult mai multe lucruri bune decât este într-adevăr. Trebuie să ne cunoaștem și să ne primim așa cum suntem, atunci nu o să apară conflicte interioare în legătură cu jobul pe care îl alegem. Multă lume muncește o viață întreagă și este nefericită la muncă.

Care ar trebui să fie așteptările salariale ale tinerilor?

Pe de-o parte sunt angajatorii la care vin tinerii fără competențe practice, ei îi învață un an de zile până se adaptează, dar vrea un salariu asemănător celui care lucrează de 3 ani în companie. Așteptările salariale este un subiect subtil, dar mă bucur că vin tineri ambițioși și revoluționează piața. Să luăm un exemplu, generația părinților noștri, care au muncit o viață la același job și credeau că așa și trebuie, în schimb acum piața este mult mai dinamică. O soluție mai potrivită ar fi să se meargă și pe bunul simț, pentru ca să înțeleagă ce pot da eu companiei, cât asta ar costa pe piață, cât de reale sunt competențele mele și să cer un preț confortabil.

 Studii în străinătate vs studiile acasă, cum sunt văzute de către angajatori?

Depinde de specializare, spre exemplu, ce ține de contabilitate există anumite regulamente legislative pe care o persoană școlită în străinătate are nevoie să le  adapteze. Evident, studiile peste hotare sunt mai bine cotate în fața angajatorului.

 Ce nu-i ajunge sistemului de învățământ din Moldova?

Practicism și informație adaptată la ce se întâmplă real pe piață. De exemplu, programele la fizică nu s-au finalizat acolo unde au fost descoperirele lui Newton, între timp s-au întâmplat mai multe. Unor profesori nu le ajunge munca într-un domeniu practic, ei valorifică informația din punct de vedere a unor teorii, iar parte cum această teorie poate fi folosită în practică nu este dezvăluită studenților.

 

Procesul de recrutare devine tot mai interactiv și dinamic, asta datorită unui chatbot, numit Gaus. Gândit  și lansat de către Eugeniu Gîrlă, specialist în recrutare cu o experiență de 10 ani, Gaus vine să îți ușureze întreg procesul de angajare. 

„Ideea a venit de la faptul că lumea urăște procesul de recrutare, candidații spun că nu le place, este frustrant, neinteresant, le este rușine să spună la alții că ei caută un job. Pe de altă parte, angajatorii sunt obosiți, nervoși și săturați de cerințele tinerilor. De fapt,  recrutarea este un proces frumos, extraordinar de descoperire, atât a candidaților, cât și a angajatorilor. Mie mi-ar place ca atunci când oamenii se gândesc să caute un job, să nu se gândească la asta ca la o chestie dureroasă, dar ca la un proces frumos de descoperire. Prin chatbot-ul Gaus, noi ne dorim ca procesul de recrutare să fie unul interactiv, plăcut și care să te surprinde, fiind unul rapid și folositor.  Aș prefera ca persoana care își caută un job să citească 30 de pagini dintr-o carte, care să-l facă pe dânsul mai util, iar robotul Gaus să citească 30 de anunțuri în locul lui, pentru că oricum o face mai repede și mai bine. Al doilea aspect este că tu trimiți un CV la o adresă de mail de la care nu știi dacă vei primi răspuns vreodată. Gaus-ul îți oferă posibilitatea de a conversa cu angajatorul imediat ce ai trimis intenția ta de a te angaja. Gaus vine să unescă acești doi participanți ai procesului de recrutare”.

Până acum, peste 3400 de candidați au apelat la această aplicație, 60% din Moldova și 40 % din România, 50% – domeniu IT, 30%- vânzări, 20%- marketing digital, aceasta fiind și nișa Gaus-ului.

„Avem în jur de 18 oameni care deja lucrează, pentru că, anterior, au avut o experiență cu Gaus. Nu am așteptări foarte mari, pentru că este un produs nou și majoritatea oamenilor care l-au încercat, au făcut-o din curiozitate, nu neapărat din utilitate. A trecut deja jumătate de an de la lansare și, evident, numărul de curioși scade și numărul de oameni care își caută un job crește. Încă nu este radicală această creștere, dar este o tendință care o să continue. Noi vrem să devenim un „WhatsApp” pentru angajare, să unim angajatorul și candidatul”, ne spune Eugeniu Gîrlă, fondatorul Gaus.

 

Foto: Arhiva personală/Facebook

zvr
Cum ți s-a părut articolul?
zvr
Cum ți s-a părut articolul?