Distribuie prietenilor:

Dumitru Talmazan, social media manager: „În social media regula de bază este că nu există reguli” (Interviu)

Dumitru Talmazan, social media manager: „În social media regula de bază este că nu există reguli” (Interviu)
Distribuie prietenilor:

Dacă ai o companie sau un serviciu pe care vrei să-l aduci mai aproape de client, atunci Dumitru Talmazan îți vine în ajutor. Asta o va face și pe 28 februarie la seminarul gratuit Află cum și de ce să fii prezent pe Facebook și Instagram, până atunci, am încercat să aflu mai multe despre acest must have al lumii digitale- social media. 

Ce este social media și cum ai explica asta unei persoane care are tangențe prima dată cu acest domeniu?

Social media este un lac care îți oferă oportunitatea să te hrănești, iar mâncarea constă în instrumente și oportunități pentru afaceri, comunicare și interacțiune cu lumea virtuală.

Ce este social media pentru cei inițiați în domeniu?

Pentru un om care e în temă, social media în 2018 este rațională, deoarece are capacitatea de a ținti foarte îngust către publicul necesar. Anume social media, azi,  îți dă instrumentarul, oportunitățile necesare ca să atingi un scop destul de mare la un buget foarte mic.

Care sunt principalele lucruri pe care trebuie să le știm atunci când venim în social media?

În primul rând, dacă ai o afacere și vii în social media cu scopul de a te promova, trebuie să știi că social media este alcătuită din mai multe canale, cum ar fi Facebook, Instagram, Vkontakte, Twitter, OK.ru și altele. În momentul în care tu vii aici trebuie să identifici platforma de care ai nevoie prin analiza publicului tău și așa îți poți da seama care platformă îți va fi mai eficientă. În contextul de eficiență este foarte important să știi cine îți este publicul tău țintă.

Să vorbim puțin despre începuturi. Cum ai început să faci social media?

Foarte des spun acest lucru. Părerea mea este că dorința sau progresul vine din două motive: ori din lene, ori din necesitate. Social media pentru mine era o parte de necesitate, am avut patru ani în urmă o afacere și am fost nevoit să fac asta singur, acela nici nu era social media, erau niște începuturi primitive, cu poze de bună dimineața. Mai târziu am început să lucrez ca social media manager activ al unei companii și prin 2016 oamenii au început intens să se promoveze prin Facebook. Astfel mi-am dat seama de o grămadă de oportunități și că are sens să merg în direcția asta.

În calitate de trainer, cine îți solicită cel mai des serviciile și care sunt așteptările lor?

În ultima vreme, clienții direcți sunt antreprenorii care își trimit angajații. Există și începători, dar dacă vorbim despre cursurile mai avansate, ele sunt cu plată și, respectiv, nu toți și le pot permite. Așteptările lor sunt ca să intre pe ușă un angajat simplu și să iasă cel mai bun specialist în social media. Am avut două situații când oamenii după curs s-au concediat, au decis că social media nu este pentru ei.

În social media cât este strategie și cât este comunicare?

Vectorul se schimbă, în conceptul meu însă ar trebui să fie 70%-strategie și 30%-comunicare. Dacă mai înainte noi vedeam evoluție dacă postam de trei ori pe zi, mai apoi de două ori, iar până la sfârșitul anului ajungem să avem 4-6 postări pe lună, atunci unele branduri o să trebuiască să posteze zilnic, dacă utilizatorii au foarte mare nevoie de content. Business-urilor medii, începătoriilor le vor fi de ajuns 4-6 postări, deoarece există foarte mult conținut în mediul virtual.

Dacă ar fi să faci o analiză comparată dintre ce se făcea în social media cu cinci ani în urmă, dacă ea exista în Moldova,  și acum, ce s-a schimbat?

Cu 3-4 ani în urmă era o chestie foarte sceptică pentru companii, social media nu era platforma prin care puteai să faci business, mai mult decât atât, nici platformele nu erau gata să primească utilizatorii din prisma asta. Prin 2006 Facebook a început să integreze update-urile îndreptate spre business, iar acum o face o dată la două săptămâni. Chiar și pentru noi este greu să facem față.

Spuneai într-un interviu că rolul vostru nu este de a educa publicul. Care este, totuși, rolul SMM-șilor?

Mie mi se pare că educare unei piețe, a unui target este un lucru foarte costisitor și atunci când tu ai un buget limitat și vrei să educi piața, riști să o dai în bară. Nu îți ajung resurse financiare și nervi să educi, asta își pot permite companiile mari. Rolul social media este de a descoperi compania, produsul sau serviciul din interior pentru public. Pagina de Facebook ar trebui să  ofere clienților posibilitatea de a vedea ce se întâmplă la noi, procesul serviciilor.

Care sunt regulile de bază în social media?

În primul rând trebuie să realizezi că poți să o dai în bară și altă regulă este că… nu există reguli! Aici sunt doar vectori și nu există posibilitatea de a face strategii pe termen lung, nu poți să programezi ce o să se întâmple peste 6 luni. Sunt doar niște semne care îți arată că mergi în direcția corectă, reacțiile oamenilor sunt indicatorul faptului că faci totul așa cum trebuie. Formula de bază este: să numeri, planifici și testezi!

Care sunt primii pași pe care trebuie să îi fac când vin în social media?

Trebuie să te întrebi: de ce să vin în social media? Vrei să vinzi, sau să te cunoască lumea? pentru că există anumite afaceri în care vânzarea nu se face în Facebook, dar acesta poate să îți ofere o recunoaștere a denumirii brandului.  Facebookul nu  este marketing,  el este doar un instrument care te ajută.

Dumitru Talmazan a mai subliniat că în anul 2018 se va axa  pe evenimente de un impact social sporit. Astfel, planifică să vorbească  la peste 10 mii de oameni despre social media și securitatea pe Facebook.

Evenimentul care va da startul este cel din 28 februarie, Cum și de ce să fii prezent pe Facebook și Instagram, pe 10 martie urmează un curs mai avansat, Facebook 1st Step, iar pe 31 martie și 1 aprilie despre Pixel și Reclame Facebook.

 

Foto: Arhiva personală/Dumitru Talmazan 

 

zvr
Cum ți s-a părut articolul?
zvr
Cum ți s-a părut articolul?